Kulturfortællinger
– Fortalt med mange stemmer
Individuel redegørelse
Individuel redegørelse
I en årrække har det
været almindeligt når man talte om kultur og kulturmøder, at anvende en
tværkulturel forståelse af kulturbegrebet. En tværkulturel forståelse tager
udgangspunkt i en sammenligning af forskellige fænomener inden for forskellige
kulturer. Den tværkulturelle model lægger således op til at fokusere på
forskelle og ligheder. Modellen sammenligner eksempelvis familiemønstre,
kønsroller, magtstrukturer m.m. og udrager konsekvenser af hvilken betydning
det har for det enkle menneske at vokse op imellem to kulturer. Ved hjælp af
modellen kan vi analysere os frem til en forståelse af hvorfor en gruppe unge
andengenerationsdrenge har så svært ved at tilpasse sig. Vi kan se hvordan
moderne unge for lov til at smage på friheden, mens de traditionelle unge får
indskrænket deres frihed og overdrages familieforpligtelser og giftermål. Den
tværkulturelle model kan således give os én form for viden. Den laver
sammenlignede analyser af adfærd skriver Hanne Hede Jørgensen. Hun fortæller
også om en transkulturel model som har sit udgangspunkt at det ikke er kulturer
der mødes, men mennesker, og at der i ethvert møde udvikles og skabes kultur.
Kultur er således et dynamisk fænomen, en evig proces. Transkulturel indeholder
bevidsthed om hvilken kulturforståelse man indgår i samværet med andre på, og
hvordan denne kulturforståelse farver fortolkningerne i mødet. Den
tværkulturelle model sammenligner elementer på tværs, mens den transkulturelle
model ser på kultur gennem kultur, og
dermed forholder den sig også til hvad det er for processer der udpeger en
given enhed som en kultur. Med en
tværkulturel forståelse kan kultur
betragtes udefra, mens en transkulturel forståelse peger på at også den der
betragter, er kulturbærer, og at en objektiv forholden sig til kulturmødet er
en illusion der rummer fare for fejlfortolkninger.
Hun skriver i teksten
at ifølge antropolog og biolog Gregory Bateson er forforståelser med til at
lette kommunikationen mellem mennesker. Det er forforståelserne der muliggør
det han kalder redundans. Redundansen henviser til det forhold at mennesker
overhovedet kan forstå hvad hinanden taler om uden eksplicit at blotligge
enhver detalje i kommunikationen. En årsag til den manglende redundans på
uddannelsesinstitutioner er at referencerammen ikke kan antages at være ens for
studerende og undervisere der tilhører majoritetskulturen. En del af
udfordringen til det moderne menneske er gennem analyser af kultur at øge
bevidstheden om kultur og sin egen deltagelse i kultur forklarer Hanne Hede
Jørgensen.
Man må flytte sig,
holde sig i bevægelse for at ændre perspektivet og tilføje en ny del af
helhedsforståelsen skriver Hanne.
Velformuleret og fyldestgørende redegørelse hvor du har det væsentligste fra teksten med - og en del nuancer.
SvarSletGodt.
Mvh. Mette