torsdag den 4. oktober 2012

Kulturfortællinger kap. 7


Kulturfortællinger – Fortalt med mange stemmer
Individuel redegørelse 

I en årrække har det været almindeligt når man talte om kultur og kulturmøder, at anvende en tværkulturel forståelse af kulturbegrebet. En tværkulturel forståelse tager udgangspunkt i en sammenligning af forskellige fænomener inden for forskellige kulturer. Den tværkulturelle model lægger således op til at fokusere på forskelle og ligheder. Modellen sammenligner eksempelvis familiemønstre, kønsroller, magtstrukturer m.m. og udrager konsekvenser af hvilken betydning det har for det enkle menneske at vokse op imellem to kulturer. Ved hjælp af modellen kan vi analysere os frem til en forståelse af hvorfor en gruppe unge andengenerationsdrenge har så svært ved at tilpasse sig. Vi kan se hvordan moderne unge for lov til at smage på friheden, mens de traditionelle unge får indskrænket deres frihed og overdrages familieforpligtelser og giftermål. Den tværkulturelle model kan således give os én form for viden. Den laver sammenlignede analyser af adfærd skriver Hanne Hede Jørgensen. Hun fortæller også om en transkulturel model som har sit udgangspunkt at det ikke er kulturer der mødes, men mennesker, og at der i ethvert møde udvikles og skabes kultur. Kultur er således et dynamisk fænomen, en evig proces. Transkulturel indeholder bevidsthed om hvilken kulturforståelse man indgår i samværet med andre på, og hvordan denne kulturforståelse farver fortolkningerne i mødet. Den tværkulturelle model sammenligner elementer på tværs, mens den transkulturelle model ser på kultur gennem kultur, og dermed forholder den sig også til hvad det er for processer der udpeger en given enhed som en kultur. Med en tværkulturel forståelse kan kultur betragtes udefra, mens en transkulturel forståelse peger på at også den der betragter, er kulturbærer, og at en objektiv forholden sig til kulturmødet er en illusion der rummer fare for fejlfortolkninger.
Hun skriver i teksten at ifølge antropolog og biolog Gregory Bateson er forforståelser med til at lette kommunikationen mellem mennesker. Det er forforståelserne der muliggør det han kalder redundans. Redundansen henviser til det forhold at mennesker overhovedet kan forstå hvad hinanden taler om uden eksplicit at blotligge enhver detalje i kommunikationen. En årsag til den manglende redundans på uddannelsesinstitutioner er at referencerammen ikke kan antages at være ens for studerende og undervisere der tilhører majoritetskulturen. En del af udfordringen til det moderne menneske er gennem analyser af kultur at øge bevidstheden om kultur og sin egen deltagelse i kultur forklarer Hanne Hede Jørgensen.
Man må flytte sig, holde sig i bevægelse for at ændre perspektivet og tilføje en ny del af helhedsforståelsen skriver Hanne. 

1 kommentar:

  1. Velformuleret og fyldestgørende redegørelse hvor du har det væsentligste fra teksten med - og en del nuancer.
    Godt.
    Mvh. Mette

    SvarSlet